Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Nyheter Transport
Med nytt pallesystem blir plassen i bilene bedre utnyttet og CO2-avtrykket redusert. Foto: Posten Norge

Posten tar i bruk nytt system som reduserer utslippene og kanskje antall biler

Et nytt pallesystem i Postens lastebiler reduserer utslippene og kan redusere antall kjøretøy.

Posten Norge har testet ut et nytt pallesystem som i testperioden har vist å redusere behovet for biler.

Posten Norge har på flere strekninger testet ut et pallesystem som er utviklet av det danske oppstartsselskapet SpaceInvader. Systemet bidrar til å øke lastekapasiteten til laste- og varebilene i Postens flåte.

LES OGSÅ: Posten har kuttet utslippene med 45 prosent

Testet i flere biler

– Med bedre plassutnyttelse øker vi kapasiteten i bilene samtidig som det vil redusere antall biler og containere på veien, sier distriktssjef Inge Seljeset i Posten Norge. Han har ansvar for linjetrafikk og forteller i en pressemelding at det nye systemet fører til at Posten kan stable sikrere og samtidig utnytte høyden i bilen.

Posten har testet systemet på flere av selskapets biler og terminaler i Nord-Norge. Så langt viser erfaringene at med dette systemet kan man droppe ett kjøretøy i uka på den 1.450 kilometer lange strekningen mellom Tana og Tromsø.

– Det ligger mye verdi i å transportere minst mulig luft og mest mulig gods, sier Seljeset. Det pekes på at dette også vil redusere CO2-avtrykket fra transporten.

TESTER UT HYDROGEN: Posten, Coop og Schenker går sammen om hydrogensatsing

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no
Kommersielle partnere