Nyheter
Onsdag lanserte Skift, WWF, SINTEF og Deloitte 10 prinsipper for et mer sirkulært næringsliv – noe som var på høy tid, mener administrerende direktør i Skift, Bjørn Kjærand Haugland. Foto: Scott Graham

Oppfordrer næringslivet til sirkulær vekst gjennom opprop

Skift, WWF, SINTEF og Deloitte lanserer 10 prinsipper for et mer sirkulært næringsliv og inviterer norsk næringsliv til å bli med i samarbeidet.

I fjor ble det kjent at den norske økonomien bare er 2,4 prosent sirkulær – som betyr at mesteparten av ressurser og materialer som brukes i Norge blir kassert etter bruk.  

– For å nå FNs bærekraftsmål er et systemskifte fra lineære til sirkulære forretningsmodeller helt fundamentalt. Derfor har vi sammen med WWF, Skift og SINTEF utarbeidet 10 prinsipper for sirkulær økonomi som en enkel veileder for de bedriftene som ønsker å komme i gang med arbeidet, sier Sjur Gaaseide, administrerende direktør i Deloitte Norge i en pressemelding.  

LES OGSÅ: Skanska: – Det vil bli slutt på grønnvasking

Onsdag lanserte Skift, WWF, SINTEF og Deloitte 10 prinsipper for et mer sirkulært næringsliv – noe som var på høy tid, mener administrerende direktør i Skift, Bjørn Kjærand Haugland. 

Bjørn Kjærand Haugland, administrerende direktør i Skift. Foto: Skift

– Å ikke være sirkulær er normalen. Den sirkulære Gap-rapporten viste at Norge bare er 2,4 sirkulær, mot Nederland som var rundt 25 prosent. Vi ligger langt bak allerede. Og dette initiativet handler om å skape engasjement, kunnskap og å vri næringen mot en grønn og konkurransedyktig retning, sier Bjørn Kjærand Haugland til Cnytt.no. 

Samarbeid med tunge aktører  

Prinsippene, som ligger på circularbusiness.no, er ment å gi bedrifter konkrete, sirkulære mål å strekke seg etter – og ved å signere sender man et signal om at man skal gjøre sitt ytterste for å etterleve dem.  

De ti punktene tar for seg å blant annet gjøre mer sirkulære innkjøp, dele ressurser og arbeide for rammevilkår.  

– Det startet med en dialog med Per Espen Stoknes (førstelektor ved BI og politiker i MDG. red.anm.). Han har skrever boken Grønn Vekst og gjort mye forskning på ressurseffektive forretningsmodeller, forteller Haugland.  

LES OGSÅ: EUs taksonomi: – Dødsstøtet for grønnvasking

Stoknes så på hva som allerede fantes av prinsipper og kunnskap på feltet, både nasjonalt og internasjonalt. Dette dannet grunnlaget for en prototype, som har blitt videreutviklet Skift og de andre samarbeidspartnerne. 

– Deloitte gjorde en stor jobb for kunnskapsgrunnlaget til regjeringens sirkulærstrategi, og det var flott å kunne bygge på den kunnskapen. Sintef og WWF sitter også på veldig mye fagkompetanse og analyse rundt dette, sier Haugland.  

Skal øke kunnskapen  

Når en bedrift signerer de 10 prinsippene for et mer sirkulært næringsliv er ambisjonen at de også skal utarbeide egne strategier som er tilpasset deres egen virksomhet.

I tillegg får deltagerne mulighet til å være med i en felles læringsplattform der medlemmene diskuterer erfaringer og dilemmaer annenhver måned.  

LES OGSÅ: Nye regler for bærekraftig finans i Danmark

– Vi gjorde tidligere en dataanalyse som viste at det ligger et veldig stort potensial for å forbedre egen grønn konkurransekraft, og dette er også vår hovedmotivasjon. Skift er en plattform av og for næringslivet, derfor skal vi hjelpe bedriftene inn i en prosess som gjør at man lærer fortere, for vi tror det er de bedriftene som utvikler seg fort, kobler seg på nettverk og lærer fra andre som er fremtiden, mener Haugland. 

Frykter ikke grønnvasking  

Som nevnt tidligere betyr det å signere prinsippene at man skal gjøre sitt ytterste for å etterleve dem – utover dét stilles det ingen krav. Haugland forteller at de heller ikke kommer til å ettergå selskapene som signerer, men det er heller ikke poenget.

Han frykter heller ikke for at selskaper vil bruke ordningen til å grønnvaske seg selv – altså signere for å fremstå som grønn, uten å legge inn en reell innsats. 

– Det kan vi selvfølgelig ikke være sikre på. Men etter vår erfaring tenker selskaper nøye igjennom før de sender over logoen sin og setter den under et slikt initiativ, mener Haugland.  

LES OGSÅ: OBOS: Må ikke glemme sosial bærekraft

Haugland understreker at de uansett ikke er opptatt av å samle de som allerede er best i klassen.

– Vi sier ikke at man skal være i tråd med prinsippene før man signerer. Vi ønsker å samle de som har lyst til å lære, uansett hvor de er på reisen for å bli sirkulær. Dette handler om læring, å bli bedre sammen og å gjøre sitt ytterste, sier han, og legger til: 

– Vi står midt i en klimakrise, da er det ikke tiden for å regne på millimeteren. 

Ser allerede positive endringer 

Haugland støtter seg også på erfaring fra tidligere prosjekter. Tidligere lanserte Skift «Ti prinsipper for grønt innkjøpsvett» og «Grønnvaskingsplakaten». Den sistnevnte har fått rundt 280 signaturer.  

– Mange har meddelt at temaet er vanskelig, og det er kjempefint. Slik kan vi jobbe sammen for å nå sirkulærøkonomien.  

LES OGSÅ: Økende grønnvasking på nett: – Kan være ødeleggende for forbrukere

Han legger til at de senest på mandag denne uken hadde en samling om grønnvasking, der over 80 bedrifter deltok

– Her viste flere bedrifter hvordan de har endret sin kommunikasjon etter å ha signert, sier Haugland.

Trenger også politisk vilje

Karoline Andaur, generalsekretær i WWF, Verdens Naturfond, mener det er viktig at norsk næringsliv tar grep i egen virksomhet ved å bli med på i initiativet, like viktig er politisk vilje.

– Vi håper klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn tar imot signalet fra næringslivet og legger til rette for at bedrifter kan bli mer sirkulære. Den kommende strategien for sirkulær økonomi er en perfekt anledning til å utvide verktøykassen fra politisk hold, og gjøre den treffsikker for næringslivet, sier Andaur i en pressemelding.

LES OGSÅ: Sirkulærøkonomi kan skape tusenvis av jobber

Konsernsjef i SINTEF, Alexandra Bech Gjørv, legger til at en utvikling i tråd med dette kan bli en vinn-vinn situasjon for Norge.

– Våre studier viser at norsk økonomi vil vokse av å bli sirkulær. Overgangen vil gi norsk næringsliv sikrere materialtilgang, nye arbeidsplasser, økt verdiskaping og bidra til å redusere klimautslippene knyttet til produksjon og forbruk. Samtidig får forbrukerne produkter som har høyest mulig kvalitet og verdi lengst mulig, sier Gjørv.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no

Manglende strategisk tenkning bak utvikling av karbonfangst i Norge

Ole Jørgen Hanssen, NORSUS
Hanne Lerche Raadal, NORSUS
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.