Nyheter
Gasum fyller gass
Det er for få fyllestasjoner til at transportbransjen tør å satse på biogass. I tillegg har vogntogene for små motorer. Her fra én av Gasums fyllestasjoner.
Foto. Gasum

 

Biogass-bilen ble slept av kranbil for å finne fyllstasjon: – Holdt på å få magesår

Mange i transportbransjen ser for seg å bytte til biogass, men ikke ennå. Til det er både motorer og infrastruktur for dårlig.

Stadige strengere krav til utslipp fra kjøretøy til tross, køen er ikke lang for å kjøpe vogntog som går på biogass.

Biogassbransjen.no har tatt en ringerunde til flere større transportselskap for å høre hvilke planer de har for å fase inn biogasskjøretøy. Men køen er ikke lang. Tidligere har vi skrevet at mangel på fyllestasjoner har vært et hinder. Dette er et av argumentene som går igjen.

I forrige uke sa klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn at han skulle se nærmere på infrastrukturen for fyllestasjoner etter at Nettavisen skrev om mangelen.

LES MER HER: Etterlyser flere fyllstasjoner: Regjeringen vil se på hva som kan gjøres for å dekke behovet

Et annet moment som er brukt mot å bytte til biogass er at kjøretøyene ikke får passere bomstasjoner uten å betale avgift. Dette har vært et arbeid som har tatt lang tid. Vegvesenet sa før helgen til Biogassbransjen.no at det vil komme en innstilling til departementet i løpet av kort tid.

VANSKELIG Å KONTROLLERE: Anbefaling om biogass i bomringen kommer denne våren

På toppen av dette har Oslo kommune gjort det klart at alle transportoppdrag i deres regi skal være utslippsfrie.

For små motorer

Daglig leder Harry Nilsen i Sørum Transport har 92 kjøretøy i flåten. Av disse går to på biogass. Per i dag er det nær sagt umulig å sende kjøretøyene nord for Gardermoen. Det er ikke nok fyllestasjoner om disse skal til Trondheim.

– Det er veldig få som er opptatt gass.

– Og så har de for små motorer, sier Nilsen til Biogassbransjen.no. For skal bilen frakte 50 tonn, bør motoren ha 500 hester. Den ene tilbyderen, Scania leverer 410 hester.

Nilsen forklarer at da går det ikke fortere enn 30 kilometer i timen oppover Sollihøgda.

– Den vil du ikke ligge bak, sier han og legger til: – Det er veldig få som er opptatt gass. Det er noen få, men andre bryr seg katta om det. Likevel er det jo slik at vi om noen få år ikke har noe valg.

LES OGSÅ: Posten satser videre på biogass

Langt dyrere

I tillegg til de to første ankepunktene er prisen. Et gassdrevet vogntog koster 400.000 kroner mer, og selv om Enova støtter noe, er det en betydelig investering.

– Bompengefritak ville kunne vært et godt bidrag, da ville vi kunne kjøpt flere kjøretøy. Det kan ikke bare brukes pisk, gulrot må også tas i bruk, sier Nilsen.

Han forteller at selskapet har to gasskjøretøy i bestilling. For å møte nettopp kravene fra Oslo kommune. Men da blir disse også bundet opp til slike oppdrag.

– På tung langtransport er det ingenting som kommer til å slå diesel. I hvert fall vil det ta ti år til før vi kan kjøre skikkelig langt.

LES OGSÅ: Slik mener Zero Oslo kommune kan kutte i utslippene fra tungtransporten

– Ga magesår

I Sandnes holder Ørland Transport til. Det har rundt 190 tunge kjøretøy, og har forsøkt seg på gass.

– De holdt på å gi meg hjerteinfarkt og magesår. Fyllestasjoner. En dag dro Viking oss rundt for å fyllestasjoner som var i orden. Det var på den gamle biogassen, sier dagligleder Kjell Haugland til Biogassbransjen.

– De holdt på å gi meg hjerteinfarkt og magesår.

De to ble forsøkt solgt for tre år siden. Da var de åtte år gamle, men ingen ville ha dem. Dermed ble de gitt bort. Haugland sier at de ser på gass, men utfordringene gjør at det ikke er aktuelt per nå. 

– Det finnes ikke fyllestasjoner på Vestlandet. Jeg tror du kan finne en på Tananger, sier han.

Dermed går det ikke å kjøre transport vest-øst. Da ville kjøretøyene gått tomme for drivstoff.

VIL PRODUSERE: Cryo Shipping: – Vi skal levere den billigste biogassen

Sendte om Danmark

Han forteller at da de hadde gassbilene og disse skulle til Østlandet, ble de ofte satt på danskebåten i Stavanger, og så kjørte de i land i Hirtshals og ombord på fergen til Larvik. Ikke akkurat lettvint. 

Og selv om biogass er rundt 35 prosent billigere enn diesel, går det opp mot 1,7 ganger mer på mila enn med diesel. Med for liten motor vil forbruket også stige, og dermed blir det for dyrt.

– Det er de muligheter man har.

LES OGSÅ: Vil kjøpe biogasskjøretøy, mangler fyllestasjoner

Avtalen gikk fløyten

Litra-konsernet kjøper i Norge rundt 50 lastebiler i året. Planen var at rundt 100 av de til sammen 300 kjøretøyene i selskapet skulle gå på gass. Konsernsjef Vegard Narmo skrev sågar under på en intensjonsavtale. Men den er gått til helvete, forteller han, for avtalen ble skrevet under forutsetning av at det skulle bygges fyllestasjoner. Det har knapt skjedd. Siden avtalen ble skrevet under i 2017 er det bygget stasjon på Borgerskogen i Vestfold, på svenskegrensa og i Oslo.

– Noe mer er det ikke blitt, sier Narmo og forteller at de har 20 biler som kjører kraftfor for Felleskjøpet fra Kambo, Stange og Lena. – Alle disse ville gått på biogass om det hadde vært fyllestasjon mellom Moss og Oslo og en ved Hamar. Det er ikke marginer i transportbransjen til å kjøre 2-3 ekstra mil for å fylle drivstoff.

En av bilene går riktignok på biogass, men planleggerne sliter med å bruke den effektivt uten å gå tom for gass.

Også Litra gass har noen gassbiler, men det var egentlig termobilene som skulle byttes ut. Hadde det vært mulig å fylle på Rudshøgda, ville de nådd Trondheim, men det skjer ikke og dermed går ingen av termobilene på gass heller.

LES OGSÅ: – Biogass bør Svanemerkes

Tungvint prosess

Narmo forteller at de har samarbeidet med utbyggerne med å skrive søknader. Men det er veldig tungvint, sier han.

– Det er ingen som vil skrive under på et papir hvor de lover at de skal fylle på et sted om to år. Det er ikke slik transportbransjen driver. Søkeprosessen hos Enova er også helt på trynet. De krever at du må detaljbeskrive hvor mye du skal fylle på hver enkelt stasjon. Vogntogene går på hjul og de kjører rundt om i hele landet. Det er ikke buss som går i faste ruter.

 Søkeprosessen hos Enova er også helt på trynet. 

Det påstås fra mange hold at det er for dyrt å kjøre på biogass (forbruk, energipris og vedlikehold). Det er ikke Litra’s erfaring: – Hadde det vært flere fyllestasjoner ville det vært økonomi i det.

KARTLEGGING: Her bør de nye fyllestasjonene ligge

Søta gass-bror

Altså er statens insentivordninger og infrastruktur kjernen i problemene. Litra har i alt ti biler som går på gass i Sverige. Der har de i overkant av 20 fyllestasjoner.

– I Sverige kjøper vi nesten bare gassbiler på grunn av en annen avgiftspolitikk. Vi burde lære av svenskene og sluppet løs LNG for å gi beskjed om at om tre år blir det avgift på LNG. Slik at vi underveis kunne byttet til biogass.

Problemet med de små motorene er heller ikke å komme utenom. Narmo stiller seg tvilende til at de blir større. For da vil de danne for mye varme.

– Det er ombygde dieselmotorer, dermed må de utvikle egne gassmotorer. Det koster titalls, kanskje hundre millioner å utvikle. Det må være butikk for at det skal skje.

UTBREDT PÅ BUSS: Nærmere 2.000 busser i Paris skal gå på biogass

– Må vise handlekraft

Hos Miniekspress i Vestfold har de fått godkjent investering fra Enova på 30 nye kjøretøy.

– Men vi klarer ikke å nyttegjøre alle de 30 med dagens infrastruktur. Skal vi ta ut alle er vi avhengig av flere fyllestasjoner, sier konsernsjef Lars Arne Brøttem til Biogassbransjen.no.

Selskapet ønsker å være offensive på bærekraft og da er biogass en av de viktigste mulighetene de har. Brøttem sier at de har bestemt seg for å investere, men utfordringen er rekkevidde. I tillegg til motorkraft.

Særlig etterlyser han at de etableres fyllestasjoner langs med hovedårer. Som en i Kristiansand, da kommer man til Stavanger. En på Håbakken mellom Oslo og Bergen og ved Koppang i Østerdalen for å nå Trondheim.

I skrivende stund har selskapet to biler som går på biogass, tre til kommer i løpet av vinteren. Per nå har de opp mot 450 lastebiler i nettverket som eies av Nor-Log.

– Men vi kan ikke sitte og vente på alt skal skje. Vi må heller vise handlekraft

Giganten har trua

PostNord er en gigant innen norsk transport. Selskapet har i alt 1.200 kjøretøy i spekteret varebiler til tyngre kjøretøy. De er nå i ferd med å fase inn ni biogassbiler, opplyser kommunikasjonsrådgiver Haakon Nikolai Olsen i en epost til Biogassbransjen.no. Disse har mottatt støtte fra Enova og vil være i drift fra sommeren.

– Vi mener at biogassbiler er det beste alternativet nå dersom man ønsker lastebiler på alternativt drivstoff. Batterielektriske lastebiler vurderer vi som uforholdsmessige dyre slik det er nå.

Også PostNord er opptatt av infrastrukturen.

– Hvor utbredt biogassbiler blir framover avhenger av tilgang og pris på biogass, samt at nettverket på fyllestasjoner må utvides i takt med at det fases inn biogassbiler.

Relaterte saker
Kommentarer

Bare innloggede medlemmer av AB Pluss kan legge inn kommentarer. Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Nyhetsbrev
Beklager, her gikk noe galt. Vennligst prøv igjen.
Takk for påmeldingen! Sjekk innboksen din for bekreftelse.

Få nyhetene rett i innboksen

Abonner på vårt gratis nyhetsbrev!

Siste nytt fra Cnytt.no
Aktuelle artikler fra våre søster-nettsteder
Kommersielle partnere