Nyheter
cruise skip cruiseskip Geirangerfjorden
NULLUTSLIPP FRA 2026: Cruisenæringen må levere utslippsfri teknologi om de skal seile på de norske verdensarvfjordene.
Foto:  Raymond Bosma

De nye nullutslippskravene skal behandles i Stortinget

Nullutslippskrav på de norske verdensarvfjordene kan føre til null skip i Flåm og Geiranger. 

Det sier Sandra Diana Bratland, destinasjonsdirektør for Carnival Group i Norge. Det var i 2019 at det ble stilt krav om utslippsfrie skip i de norske verdensarvfjordene Geiranger og Flåm, fra 2026.

I 2019 gikk det ifølge Sjøfartsdirektoratet 12-13 cruiseskip samtidig i hver av fjordene. Drivstofforbruket var på 6.660 tonn diesel/bunkersolje, hvilket medførte utslipp på 20.800 tonn CO2.

– Vi har ikke teknologiløsningen i dag. Vi har bestilt de største batteriene i verden på ti MWh, de kan gå på 45-60 minutter. Men et cruiseskip må ha to timer på seg, eller minst åtte til ti timer. Det er heller ingen mulighet til å lade batterier der, sier Bratland til Biogassbransjen.no.

Carnival Group eier flere rederier: Princess Cruises, Holland America Line, Seabourn, P&O Cruises (Australia), Costa Cruises, AIDA Cruises, P&O Cruises (UK), Cunard og Carnival Cruise Line. De fleste seiler på verdensarvfjordene.

Biogassbransjen.no skrev nylig at rederiet har tre LNG-skip og flere er under bygging. Men det regnes ikke som nullutslipp, sier Bratland.

Brev til statsministeren

Havnesjef i Stranda Rita Berstad Maraak er oppgitt over kravet. Det handler om arbeidsplasser og verdiskapning. Tilreisende bidrar med 253 millioner kroner i Stranda og Norddal.

– Vi har ikke infrastruktur hva gjelder energibærere, og heller ikke på land dersom trafikken øker. Et av scenariene vil være at vi må stenge ned. Det har blant annet vært investert store beløp i en cruisekai på Hellesylt. Stranda havnevesen er et kommunalt foretak og  vårt resultat vil ha direkte innvirkning på konsernregnskapet i kommunen. På sikt kan dette bli negativt. 

De peker på at LNG kan kutte NOx og svovel med 90-100 prosent. I et brev til statsministeren foreslår Maraak, sammen med ordføreren i Stranda, Jan Ove Tryggestad blant annet en såkalt blå korridor i ytterkant av verdensarvfjorden der skipene følger reglene fra FNs sjøfartsorganisasjon IMO, de såkalte TIER-standardene. Skipene allokeres til Stranda eller Hellesylt hvor det er planer for produksjon, lagring og levering av grønt hydrogen til mindre nullutslippsfartøy i fjordene. Mulighet for landstrøm og ladestrøm blir også utredet.

–  Hvis vi ikke får det, vil skip legge til kai utenfor vårt område og trafikken flyttes over på veinettet. Det vil bety busser som går på diesel. Slik flytter man bare på problemet.

SE OGSÅ: Dette sier Erna Solberg om biogass

 

Geiranger Norge cruise cruiseskip skip
RUSHTRAFIKK: Det går med flere tusen tonn tungolje på de norske fjordene på sommeren, her fra Geiranger.
Foto: Chilihead/Flickr

 

Biogass kan være en løsning

Visit Flåm sier til Biogassbransjen at nullutslippskravene vil virke konkurransevridende og at cruisetrafikken vil flytte seg til nærliggende fjorder.

De mener at man bør utsette kravene til 2030, i tråd med anbefalinger fra Sjøfartsdirektoratet. Flåm fikk i 2020 innvilget 27 millioner kroner fra Enova til etablering av landstrøminfrastruktur. De sier til Biogassbransjen.no at de  ønsker de mest miljøvennlige skipene til Flåm. Det inkluderer skip som går på biogass og LNG.

– Biogass står på agendaen. Det er en velprøvd teknologi som er hensiktsmessig i sjøtransport og veitrafikk. Nullutslipp blir det ikke på kort sikt, men i Regjeringens nye klimaplan sidestilles biogass med el og hydrogen, og det er et viktig spor i riktig retning, sier direktør Ingrid Lydvo for bærekraft i forretningsutvikling i Aurland ressursutvikling, som er Visit Flåms morselskap.

Hun peker samtidig på at det flere anlegg er under bygging på Vestlandet, og er i direkte kontakt med de og rederi som utvikler skip som benytter biogass.

I februar skal saken opp til behandling i Stortinget. Biogassbransjen.no følger saken.

LES OGSÅ: Klimakutt i forsvaret

Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Cnytt.no

– Vi må slutte å importere biodrivstoff. Det må vi lage selv

Pia Farstad von Hall, Biogass Norge
Nasrin Naimy, Biogass Norge

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.